موسسه ی اینتربرند 100 برند برتر 2023 را منتشر کرده و اعلام کرده است که بسیاری از این نشان های تجاری در وضعیت رکود و کاهش نرخ رشد هستند.
در این رتبهبندی اپل ،مایکروسافت ،آمازون ،گوگل و سامسونگ به ترتیب رتبههای اول تا پنجم به خود اختصاص دادهاند. شرکت های Cisco در رتبه 15، Adobe در رتبه 17 ، و HP در رتبه 64 قرار دارند.
امسال نرخ رشد ارزش کل برند 5/7 درصد بوده است که بسیار کمتر از افزایش 16 درصدی سال گذشته است. اینتربرند به نبود چشم انداز رشد ، مدیریت ضعیف و پیش بینی نامناسب به عنوان دلیلی کاهش نرخ رشد اشاره میکند.
جالب است بدانید برندهایی که فقط در یک زمینه فعالیت میکنند نتوانسته اند با رشد برندهای دیگر که در چندین بخش فعالیت میکنند یا از استراتژی فشرده تری برای افزایش ارزش برند خود استفاده میکنند، همگام شوند.
به گفتهی مدیر عامل اینتربرند ، 3 برندی که رشد بیشتری در ارزش برند خود ایجاد کردند LEGO ، Airbnb ، Nike هستند که همگی معیارهای موجود در دسته بندی خود فراتر رفتهاند و نقش معنی دارتری در جامعه و زندگی مصرفکنندگان ایفا میکنند.
Airbnb با افزایش 21/8 درصدی ارزش برند ، سرعت رشد بالایی در سال جاری داشتهاست .این افزایش چشمگیر ارزش برند Airbnb، ناشی از سرمایه گذاری قوی در برندینگ و چشم انداز مالی پایدار آن است.
ارزش برند تولیدکنندگان خودرو 9 درصد افزایش یافته است و BMW برای اولین بار وارد 10 برند برتر شده است.
تسلا امسال جایگاه خود را در جدول حفظ کرده است اما نرخ رشد آن از سایر برندهای خودرو کمتر بوده و تنها 4 درصد افزایش یافتهاست؛ در حالیکه پورشه، هیوندای و فراری همگی رشد دورقمی داشتهاند و سه برند پر رشد بودهاند.